Inåtvända bröstvårtor

Till skillnad från många andra skönhetsoperationer ger ett ingrepp för att åtgärda inåtvända bröstvårtor ofta precis lika stora praktiska fördelar som estetiska.

Med inåtvända bröstvårtor kan man med tiden drabbas av eksem till följd av att smuts har lagrats i huden.

Det försvårar dessutom amningen avsevärt, samtidigt som många kvinnor upplever att deras bröst inte är lika vackra längre. Vår klinik har stor erfarenhet av ingreppet och hjälper gärna till!

VARFÖR BLIR BRÖSTVÅRTORNA INÅTVÄNDA?
Indragna bröstvårtor är ett resultat av att körtelgångarnas bindvävsstråk är för korta. Hur korta bindvävsstråk man har är väldigt individuellt. Vissa kvinnor kan ha inåtvända bröstvårtor men ändå ha möjlighet att, via stimulans, få ut vårtknoppen. Man har då fortfarande möjlighet att amma och vill ofta endast göra en kosmetisk förbättring.

Har man väldigt korta bindvävsstråk kan huden vara så pass spänd att det blir omöjligt att amma, då vårtknoppen inte ens blir åtkomlig vid stimulans. Detta gör att man får svårt att tvätta rent och ofta får samlade mängder av smuts som leder till dålig lukt och irritation.

KONSULTATION FÖRE OPERATION
Vi vill alltid kunna erbjuda våra patienter de absolut bästa resultatet som motsvarar deras önskemål. Man måste dock ta hänsyn till att alla bröst ser olika ut, vilket betyder att alla har olika förutsättningar. Du får därför boka in en konsultation på vår klinik, innan du kan åtgärda dina indragna bröstvårtor, för att vi ska få en bra uppfattning av just ditt utgångsläge.

Har du några frågor och funderingar som du vill ha svar på? Skriv ner dina tankar på papper redan nu. På detta sättet gör du det väldigt enkelt för din läkare att förstå hur du tänker. Man får gärna ta med sig bilder av bröstvårtor som stämmer överens med hur du önskar att dina ska se ut efter ingreppet.

Konsultationen är färdig på runt en halvtimme och du får en djupgående genomgång om de olika metoderna som används vid en operation, vilka risker det finns och vilka resultat som är rimliga. Här gör vi också en undersökning av din hälsa för att säkerställa att det inte finns några hinder för att operationen ska gå bra. Om du tycker att allt känns bra kan du boka in en tid för operation efteråt.

Så här opererar vi inåtvända bröstvårtor

Vi har stor erfarenhet av alla typer av bröstoperationer. Att åtgärda indragna bröstvårtor är jämförelsevis ett simpelt ingrepp och många av de kvinnor som vänder sig till blir oerhört nöjda med slutresultatet.

Före operationen: Eftersom brösten ofta kan kännas lite ömma efter operationen kan det vara bra att ha med sig en slapp t-shirt och en tjocktröja med dragkedja för att inte orsaka onödig smärta när du byter om efter operationen.

När du anmäler dig på kliniken får du följa med en av våra sköterskor till ett rum där du får byta om till operationskläder. Här får du även lite lugnande medicin och en stund att koppla av innan du får träffa din läkare som ska genomföra ingreppet.

Operationen: På vår klinik använder vi oss av flera olika tekniker för att rätta till inåtvända bröstvårtor. Vilken som passar dig bäst väljer du och din läkare ut tillsammans under din konsultation. Alla har olika förutsättningar och din läkare ger dig alltid goda råd för att du ska kunna fatta rätt beslut.

Vad som skiljer de olika metoderna åt är att man i vissa fall endast skär av de bindvävsstråk som är för korta genom att lägga mindre snitt kring bröstvårtorna. På detta sättet mister du inte möjligheten att amma. Denna metoden används framförallt för de kvinnor som har svårigheter att amma till följd av sina inåtvända bröstvårtor.

Vid de fall där det framförallt är den estetiska aspekten som står i fokus kan man också använda en metod där delar av körtelgångarna avlägsnas. Här får man större spelrum för att kunna göra större förändringar av bröstvårtornas utseende, samtidigt som man förlorar förmågan till amning helt. Tekniken rekommenderas därför väldigt sällan till kvinnor som inte redan har barn.
Ingreppet brukar normalt sett vara klart på ungefär en halvtimme till en timme. Omfattningen av operationen är så pass liten att man inte behöver sövas, utan det räcker gott och väl med lokalbedövning och lugnande medicin. Du behöver därför inte övernatta på kliniken och får åka hem en liten stund efter operationen.

Efter operationen: Våra patienter upplever väldigt sällan någon störande smärta efter ingreppet och nöjer sig ofta med mildare smärtstillande som till exempel Alvedon. Du får alltid med dig information hem om hur sköter om din hygien för en smidig sårläkning.

Man brukar alltid kunna återgå till vardagen och sitt jobb direkt efter ingreppet. Vi brukar dock alltid rekommendera att man tar det lite lugnt med träning och ansträngande fysiska aktiviteter tills såren har läkt.

Återbesök sker efter lite mer än en vecka där vi tar bort stygnen. Här gör vi även en kontroll för att se till att läkningen ser fin ut och att du uppnått de resultat som du önskat.

VAD ÄR RISKEN FÖR KOMPLIKATIONER?
Tack vare vår långa erfarenhet och ingreppets relativt enkla karaktär, finns ingen direkt risk för några komplikationer eller besvär till följd av att operera just indragna bröstvårtor. Samtidigt ska man alltid vara medveten om de komplikationer som gäller för alla typer av operationer. Då handlar det först och främst om infektion eller ärrbildning på grund av undermålig sårläkning.

Naturligtvis förser vi dig med all kunskap du behöver för att själv kunna motverka risken för att någon komplikation skulle inträffa vid ditt ingrepp. Följer man sin läkares instruktioner gällande hygien, rökning och alkohol så är riskerna med denna operation oerhört låg.

Beroende på vilken typ av metod som används, finns det en liten risk att dina bröstvårtor återgår till sitt indragna läge. Skulle detta hända krävs en omoperation, som vi naturligtvis utför utan extra kostnad. Då kontaktar du vår klinik så bokar vi in en ny tid för dig!