Inåtvända bröstvårtor

Till skillnad från många andra skönhetsoperationer ger ett ingrepp för att åtgärda inåtvända bröstvårtor ofta precis lika stora praktiska fördelar som estetiska.

Med inåtvända bröstvårtor kan du med tiden drabbas av eksem till följd av att smuts har lagrats i huden.

Det försvårar dessutom amningen avsevärt samtidigt som många kvinnor upplever att deras bröst inte är lika vackra längre. Vi har stor erfarenhet av ingreppet och vi hjälper dig gärna.

VARFÖR BLIR BRÖSTVÅRTORNA INÅTVÄNDA?
Indragna bröstvårtor är ett resultat av att körtelgångarnas bindvävsstråk är för korta. Hur korta bindvävsstråk du har är väldigt individuellt. Vissa kvinnor kan ha inåtvända bröstvårtor men ändå ha möjlighet att, via stimulans, få ut vårtknoppen. Då finns det  fortfarande möjlighet att amma då utgör operationen endast en kosmetisk förbättring.

Har du väldigt korta bindvävsstråk kan huden vara så pass spänd att det blir omöjligt att amma, då vårtknoppen inte ens blir åtkomlig vid stimulans. Detta gör att du får svårt att tvätta rent och ofta får samlade mängder av smuts som leder till dålig lukt och irritation.

KONSULTATION FÖRE OPERATION
Vi vill alltid kunna erbjuda våra patienter de absolut bästa resultatet som motsvarar deras önskemål. Vi måste dock ta hänsyn till att alla bröst ser olika ut vilket betyder att alla har olika förutsättningar. Under din konsultation går vi igenom ditt utgångsläge och vi diskuterar hur vi kan hjälpa dig på bösta sätt. Du får gärna ta med dig bilder av bröstvårtor som stämmer överens med hur du önskar att dina ska se ut efter ingreppet.

Under konsultationen får du en djupgående genomgång om de olika metoderna som används vid en operation, vilka risker det finns och vilka resultat som är rimliga. Här gör vi också en undersökning av din hälsa för att säkerställa att det inte finns några hinder för att operationen ska gå bra. Om du tycker att allt känns bra kan du boka in en tid för operation efteråt.

Så här opererar vi inåtvända bröstvårtor

Att åtgärda inåtvända bröstvårtor är jämförelsevis ett enkelt ingrepp och många av de kvinnor som vänder sig till oss blir oerhört nöjda med slutresultatet. Vad som skiljer de olika metoderna åt är att vi i vissa fall endast skär av de bindvävsstråk som är för korta genom att lägga mindre snitt kring bröstvårtorna. På detta sättet mister du inte möjligheten att amma. Denna metoden används framförallt för de kvinnor som har svårigheter att amma till följd av sina inåtvända bröstvårtor. Vid de fall där det framförallt är den estetiska aspekten som står i fokus kan vi också använda en metod där delar av körtelgångarna avlägsnas. Här får vi större spelrum för att kunna göra större förändringar av bröstvårtornas utseende, samtidigt som du förlorar förmågan till amning helt. Tekniken rekommenderas därför väldigt sällan till kvinnor som inte redan har barn.

Operationen brukar normalt sett vara klart på ungefär en timma. Omfattningen av operationen är så pass liten att du inte behöver sövas utan det räcker med lokalbedövning och eventuellt lugnande medicin. Du behöver därför inte övernatta på kliniken och får åka hem en stund efter operationen.

Efter operationen: Våra patienter upplever väldigt sällan någon smärta efter operationen och nöjer sig ofta med mildare smärtstillande som till exempel Alvedon. Du kan återgå till vardagen och ditt jobb direkt efter ingreppet. Vi brukar dock alltid rekommendera att du tar det lite lugnt med träning och ansträngande fysiska aktiviteter tills såren har läkt.

Återbesök sker efter lite mer än en vecka där vi tar bort stygnen. Här gör vi även en kontroll för att se till så att läkningen ser fin ut.

VAD ÄR RISKEN FÖR KOMPLIKATIONER?
Tack vare vår långa erfarenhet och ingreppets karaktär finns ingen direkt risk för några komplikationer eller besvär till följd av att operera just inåtvända bröstvårtor. Samtidigt ska du alltid vara medveten om de komplikationer som gäller för alla typer av operationer. Då handlar det först och främst om infektion eller ärrbildning på grund av undermålig sårläkning. Naturligtvis förser vi dig med all kunskap du behöver för att själv kunna motverka risken för att någon komplikation skulle inträffa vid ditt operation. Följer du din plastikkirurgs instruktioner gällande hygien, rökning och alkohol så är riskerna med denna operation oerhört låg. Beroende på vilken typ av metod som används, finns det en liten risk att dina bröstvårtor återgår till sitt inåtvända läge. Skulle detta hända krävs en korrigerande operation som vi naturligtvis utför utan extra kostnad. Då kontaktar du vår klinik så bokar vi in en ny tid för dig.